zondag 22 juni 2014

NOTD: holografisch met Konad!


Een tijd lang was ik geen enorme nailart fan. Dat komt omdat ik vroeger, toen ik een jaar of 18 was, veel teveel en ook te foute nailart heb gedaan. (Denk aan: voetballetjes tijdens het WK en kerstboompjes in december). Inmiddels ben ik erachter dat niet alle nailart druk en kinderachtig hoeft te zijn, dus ging ik deze week maar weer eens aan de slag met één van mijn oude favorieten: Konad!



Voor wie dat niet kent: Konad is eigenlijk de naam van een bedrijf wat stempel-systemen maakt voor nailart. Deze stempel-systemen zijn de laatste jaren steeds populairder geworden en zijn tegenwoordig ook te koop bij Action, Kruidvat etc.

Zo'n systeem werkt heel eenvoudig! Je hebt nodig:
Een stempel
Een schraper
Een aluminium plaatje met afbeeldingen
Nagellak (ik gebruik special stempel nagellak van Kruidvat. Het kan ook met gewone nagellak, maar dan wordt de afbeelding iets lichter.)

Meestal kun je speciale starter-kits kopen waarin al deze attributen bij elkaar zitten. Ik kocht mijn Konad starter-kit voor €10 bij Netama's Beauty op de Beverwijkse bazaar. Het plaatje wat ik vandaag gebruik (M83) heb ik er later bij gekocht.

Konad M83 image plate

Enfin, we gaan aan de slag! Voor je begint leg je iets over de tafel heen wat vies mag worden (oude kranten, keukenpapier etc.). Zet alles klaar en zorg dat je ook watten(staafjes) en nagellakremover bij de hand hebt!

Kies de afbeelding die je wilt gebruiken en bedek deze met de nagellak. Vervolgens ga je over het plaatje heen met de schraper, om de overtollige nagellak weg te halen. Druk daarna onmiddellijk de stempel op het plaatje. Als je te lang wacht pakt de stempel de nagellak niet meer op en moet je overnieuw beginnen. Wacht dus niet te lang! 

Nu je het plaatje op de stempel hebt, kun je hem overbrengen op je nagel (hier heb ik geen foto's van, omdat dit echt een werkje is waar je beide handen voor nodig hebt...) Ik vind het het makkelijkst om mijn nagel plat op tafel te leggen, de stempel er in een hoek van 90 graden naast de houden en dan met een "rollende" beweging de stempel over je nagel te rollen. Waarschijnlijk moet je hier een paar keer op oefenen om het goed onder de knie te krijgen. Maar dat komt vanzelf!

Maak nu het aluminium plaatje, de schraper en de stempel schoon met een watje met nagellakremover, voor je opnieuw begint. Het kan ook gebeuren dat de afbeelding te groot is voor je nagel en dat er een deel van de afbeelding op je huid terecht komt. Dit kun je gemakkelijk weghalen met een wattenstaafje met nagellakremover.

Als je nail Art klaar is, kun je deze het beste beschermen door er met een niet sneldrogende topcoat overheen te gaan. Er bestaan ook speciale Konad topcoats, maar uit mijn ervaring kan ik zeggen dat het met een "gewone" topcoat ook prima te doen is. Het beste is wel om een paar minuten te wachten tussen het stempelen en het aanbrengen van de topcoat. Ook kun je de topcoat het beste "zwevend" aanbrengen. Dat wil zeggen dat je de topcoat over je nagels verdeelt zonder je nagel aan te raken met het kwastje. Ook hiervoor geldt: oefening baart kunst! En het is ook niet heel erg als je kwastje af en toe je nagel raakt. Je hebt alleen meer kans dat je nailart uitloopt op die manier. Dat zou natuurlijk zonde zijn!


Dan nog even over mijn eigen nailart van vandaag. Zoals gezegd gebruik ik een patroontje van Konad plaatje M83. Deze heb ik met zwarte stempelnagellak van Kruidvat aangebracht. Onder de stempel gebruikte ik 3 laagjes holografische nagellak van Flormar. Daarna heb ik eerst een gewone topcoat en daarna een sneldrogende gebruikt. In totaal waren dit zeven(!) laagjes nagellak, maar tot mijn grote verbazing bleef het geheel bijna een week zitten! Misschien kwam het door de twee topcoats? Toen de nagellak eenmaal losliet deed het dat wel vrij abrupt trouwens! Er zat een kleine chip op mijn wijsvinger toen ik mijn hand in mijn tas stak om iets te pakken. Toen ik mijn had weer uit mijn tas haalde, was alle nagellak eraf! Vervolgens heb ik het ook maar van de andere nagels "afgepeld". Dit is wat er overbleef:


Bizar toch? Ik kon het er bijna zo af pakken! Nouja, het was leuk om weer eens iets heel anders op mijn nagels te hebben. Ik denk dat jullie toch weer iets vaker nailart van me gaan zien!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten